الحب الحلال

الحب الحلال

الخميس، 30 يونيو، 2011

أين هو ........؟؟؟؟


إننا جميعاً نحتاج لشخص يحبنا ونحبه

يفتقدك عندما ترحل ويبقي على مشاعرك دافئة خلال الليل البارد

كلنا نحتاج إلى شخص نحبه إنك في حياتك تجري

وتختبئ وتتألم في داخلك من تلك الذكريات

لا تستطيع الهروب منها ومن الألم الساكن في قلبك

وتتقلب وتتمزق وترى كل أحلامك تحترق كحلم من أحلام الطفولة

ولا تستطيع التماسك بينما ينهار عالمك من حولك

والإنسان بفطرته كائن اجتماعي

وطوال عمره في رحلة بحث دائمة ودءوبة عن السلام الداخلي

والعثور على إنسان حنون يشعره بالأمان متى ما انكشفت ستائر أسراره عن فمه

يحتاج دائماً إلى من يهدهد الطفل في أعماقه

ويقتسم معه رغيف الحزن وماء الحلم

نحن جميعاُ نحتاج إلى شخص واحد يهتم على الأقل بنا ,, شخص نراه

ونسمعه بصدق .. نلتصق به كالتصاق الورقة بالغصن ,,

ونلتقي به كالتـقاء الوردة بحبات المطر ,,

شخص واحد على الأقل بشرط أن يرعى بإخلاص وحب وعمق

أحياناًً قد تكفي إصبع واحدة لتحول دون إنهيار السد الكبير

وقد تأتي شمعة واحدة لتـنـير كل الظلام المخيف

وقد تؤدي لمسة واحد حانية إلى تجفيف منابع الحزن

تغير ابتسامة حب صادقة الواقع المؤلم إلى أمل مشرق

فالحياة بدون شخص نحبه باهته تصفر فيها الريح

لا طعم لها ولا لون

تحياتى

إيناس مصطفى

هناك 66 تعليقًا:

mena يقول...

بوست حلو اوووووووووووى يا نوسه وفعلا عندك حق كلنا محتاجين الاحساس ده والانسان ده بس عارفه انا جه عليا يوم كنت فعلا محتاجه انسان كده معايه يكون جزء منى واكون جزء منه يشاركنى حياتى وامنياتى وفعلا جه وكان احلى واروع ما اتخيلت بس ديما الدنيا كده مبتكملش زى ما جه راح وخد معاه كل احساس حلو حسيته معاه وسبلي حصرت القلب ودمع العين اللى مبيجفش ابدا ماعلينا

انتى بقى وحشانى موووووووووووووت يا وحشه يالى مش بتسألى على صحبتك يارب تكونى بخير ويارب اسمع عنك ديما كل خير تحياتى لاجمل وارق انسانه ف الدنيا

AhMeD RaDy يقول...

ايه الكلام الجامد دا حلوة جدا وعندك حق فعلا

Casper يقول...

هذا صحيح بالفعل ففي غياب هذا الانسان شقاء وتعاسة وأحزان ستفتك بالقلب يوماً ما

لذا فكل انسان يبحث عن انسان يفتقده في غيابه يبكي لحزنه يفرح لسعادته يقف بجواره حين يخذله الرفاق ويتركه الاصدقاء

___________

خاطرة تحفة ومضمونها رائع
رغم لمسة الحزن الموجودة بها

________

خالص تقديري لفكرك وقلمك

سبايدرمان يقول...

نحن جميعاُ نحتاج إلى شخص واحد يهتم على الأقل بنا

شخص واحد
بس صعب جدا حتي انك تلاقي الشخص ده

eng_semsem يقول...

واحد قد يدخل حياتنا ويملاها حب ونشاط ويغير كل احداثه ويغير شعورنا من الحزن والكأبه الى قمة السعاده
اشياء بسيطه قد تتغير ويحدث معاها تغييرات كبيره
تقبلي تحياتي واعجابي بكلماتك

مدونه ما كفايه بقى يقول...

بجد حاسه انك بتتكلمى عنى :)

ولا زلنا ننتظر هذا الانسان :)

كريمة سندي يقول...

والل كلنا نبحث عم مثل هذا الشخص ويما ما القدر سيجمعنا به اللهم آمين

جوجو يقول...

ايه يانوسة الجمال ده
بجد احساسك فوق الوصف حميل جدا
كلنا بنحس كل الاحساسات دى فعلا وبندور ع الشخص ده
تحياتى

ابراهيم رزق يقول...

المثل بيقول جنة من غير ناس ما تنداس
طبعا الحياة فى الوحدة حياة باردة يحتاج كل شخص الى الدفءوالى الشعور بالحنان

نورتينى
خالص تحياتى

عازفة الالحان يقول...

نًحتآجْ إلى بَعضنآ
نَحتآج مَن يُكملنُآ ..ويُكمل أنصآفُنآ المُهتِرئه
وحِين يّذهبونْ ..تَذهب أفرآحنآ مَعهُم .,
وإلى أن يأتُون ..نَبتِسم مرة أخرى

لِحروفِك بآقآتْ مِن الوورَد

دمتي بخير

Hesham يقول...

نحتاج ياانوسه الى صديق لايرغب منى سوى الصداقة ووفاء فى زمن عز فيه الوفاء

الاحلام يقول...

نعم ايناس فانسان واحد يكن الحب مشترك بيننا يكفى فالانسان الذى يحب باخلاص نادر هذه الايام فان وجد فيالها من سعاده لانه يكون الاخ والصديق والحبيب بشرط ان يكون وفيا و نقيا
تحياتى لكلماتك الرائعه تقبلى تحياتى الاحـــــــــــــــلام

Carmen يقول...

وحشني كلامك الجميل ياحلو انت ياقمر^_^
جميل اجمل انوسة تسلم ايدكوحشني كلامك الجميل ياحلو انت ياقمر^_^
جميل اجمل انوسة تسلم ايدك

ماما أمولة يقول...

نعم يا نوسة نحتاج جميعا مثل هذا
ولكن علينا حسن الاختيار لكي نحتفظ بالسعادة للابد ولا تكون سعادة لحظية لا تدوم

أسعدك الله حبيبتي ورزقكِ حسن الاختيار والتوفيق في كل امرك اللهم امين

Days and Nights يقول...

الأخت الغالية والعزيزة / إيناس

السلام عليكم ورحمة الله

وصباح الورد والفل والياسمين

نحن جميعاُ نحتاج إلى شخص واحد يهتم على الأقل بنا ,, شخص نراه

ونسمعه بصدق .. نلتصق به كالتصاق الورقة بالغصن ,,

ونلتقي به كالتـقاء الوردة بحبات المطر ,,

شخص واحد على الأقل بشرط أن يرعى بإخلاص وحب وعمق.


أيه الكلام الروعه ده يا إيناس!!!!

دائما كده الكلام اللى طالع من القلب بيوصل للقلب مباشرة.

طبعا بأعتذر للمرة الثالثة عن تقصيرى فى الردود فى الفترة الماضية وذلك لظروف العمل ...لكن ربنا يعلم أنتى واحشانى قد أيه يا أغلى إيناس

دمتى بكل السعاده

تامر

Days and Nights يقول...

الأخت الغالية والعزيزة / إيناس

أحببـــت انســـآن رغـــم أنــــه أبكآنـــــي.

وأبكيـــــت انســــآن رغــــم أنــــه أحبنـــــي.

وسيحبك آخرين دون أن تدركى محبتهم لكى.

وستحبين آخرين دون أن يشعروا بمحبتك لهم.

وسنظل نبحث ونبحث عنه طالما قلوبنا تنبض.

هذا هو الحب ... بالفعل بة ألم وجرح كبير ولكن من يعرفه ويجرب حلاوته لا يستطيع ان يتخلى عنه.

وحشانى جدا جدا جدا يا إيناس ... ومليون شكر لقلبلك الرائع ولروحك الطيبه ودمتى سعيده

تامر

mohamed ghalia يقول...

معاكى حق يا إيناس الحياة من غير ناس نحبهم ويحبونا ملهاش طعم

مصطفى سيف يقول...

نعم شخص واحد يصنع الفارق ويعيد البسمة لوجوه شاحبة
رائعة يا ايناس
تحياتي

ريــــمــــاس يقول...

مساء الغاردينيا آنوسه الجميلة
ومن منا لايحتاج لذلك الشخص ليحتويه
ويشعره بـ الامان ويضمد جراحي ويسمع شكواه "
؛؛
؛
مقال رائع وجميل
يدل على روحك الرقيقة
؛؛
؛
لروحك عبق الغاردينيا
كانت هنا
reemaas

a7med-Mado يقول...

أنا هنا أهو بتدورى عليا لية ههههههههههههههههه
تحفة بجد

Noha Saleh يقول...

جميل بجد
اكيد كلنا بنحتاج نبقى حاسين بالاهتمام
معاكى حق

Ms Venus يقول...

أحياناًً قد تكفي إصبع واحدة لتحول دون إنهيار السد الكبير

وقد تأتي شمعة واحدة لتـنـير كل الظلام المخيف

وقد تؤدي لمسة واحد حانية إلى تجفيف منابع الحزن

تغير ابتسامة حب صادقة الواقع المؤلم إلى أمل مشرق

فالحياة بدون شخص نحبه باهته تصفر فيها الريح



جميلة وصادقة اوى يا ايناس

خاطرة رائعة

تحية ليكى يا جميلة

جايدا العزيزي يقول...

فالحياة بدون شخص نحبه باهته تصفر فيها الريح

لا طعم لها ولا لون

اجل ايناس كلماتك فى الصميم

ولكن اذا لم نجده فلا مانع ان نبحث ونبحث حتى اخر نفس

دمت مبدعه غاليتى

وعذرا على التاخير

تحياتى

بــــ الخطاب ــن يقول...

ربنا يقرب البعيد

رضا الكومى يقول...

إزيك يا إيناس
إيه أخبارك
يارب تكونى بخير
إحساسك جميل كما تعودنا

لـــولا وزهـــراء يقول...

تصدقي اول مرة اخد بالي انك اسمك فيه مصطفى (:

احنا طلعنا اخوات ههههههههههه

ويقتسم معه رغيف الحزن وماء الحلم।
نحن جميعاُ نحتاج إلى شخص واحد يهتم على الأقل بنا ,, شخص نراه
ونسمعه بصدق .. نلتصق به كالتصاق الورقة بالغصن ,,
ونلتقي به كالتـقاء الوردة بحبات المطر ,,
شخص واحد على الأقل بشرط أن يرعى بإخلاص وحب وعمق
..............................

ألمتني كلماتك كما اسعدتني تشبيهاتك

رااااااااااااائعة

لولا

أحمد محمدي يقول...

اخشى ان نقول - لقط ما انتظرنا المخلص - بأن الانسان كائن ناقص كلما احببته كلما ازداد في قتلي !

شكرا جزيلا

Carmen يقول...

http://karmenhome.blogspot.com/2011/07/4.html

http://karmenhome.blogspot.com/2011/07/3.html

http://karmenhome.blogspot.com/2011/07/blog-post.html

http://karmenhome.blogspot.com/2011/07/2.html

لك هدية روح استلمها :D

yasmina يقول...

هااااااااااى ازيك
ياترى لسة فاكرانى ؟؟؟؟

بجد انتى واحشانى اوى والمدونة هنا كمان وكلماتك كمااااان اوى

البوست بجد رااااائع احساسه عاااى اوى
احييكى عليه

تحياتى ليكى دايما

نهر الحب يقول...

انوووووسة
ازيك وحشتيني
يا تري فاكراني؟؟

المهم
انا شايفة ان الاهم من اننا نلاقي حد نحبه يكون جمبنا لازم هو كمان يكون بيحبنا لأن طرف واحد مينفعش

كلنا محتاجين الحد ده
كلنا

Carmen يقول...

عندك واجب تدوينى اوعى تهرب :D

http://karmenhome.blogspot.com/2011/07/blog-post_08.html

eng_semsem يقول...

احنا ما نعرفيش نعيش لوحدنا في الدنيا ده لازم حد جنبنا يشجعنا ويقوينا ويكون سبب لكفاحنا نجري عشان نوصل ليه او نحافظ عليه
تقبلي تحياتي

ندا منير يقول...

الانسان مختاج حب من ام واب ومن اخ وصديق ومن حبيب وحب واحد بس من دول ميكفوش ابدا عشان يشعر بسعادة كافية

تحياتى لكلماتك

لآنٌنآ نٌجُيْڊّ [ آلصٌمْتُ ] حُمٌلۈنٌآ ۈزْرٌ [ آلنّۈآيًآ ] ! يقول...

ايناس
رغم أن هذه هي زيارتي الأولى
ولكن استمتعت وذهلت من جمال قلمك
وبوحك بصدق


وآصلي عزيزتي

موفقه

ahmed_k يقول...

فعلا إحساس يحتاجه كل إنسان
فبالإنسان يأنس الإنسان
وبذلك فضلنا الله على سائر مخلوقاته التي لا توجد لديهم تلك العاطفه حتى نحو الأبناء بعدما يبلغوا أشدهم
فالإنسان بدون الحب يفتقد للكثير من طاقته ومن أسرار سعادته ،
ربنا يرزق الجميع

جوزفين يقول...

مساء جميل لك ايناس مصطفى

وكلمات رائعة بحق

كما انتي دائما جميلة

تقبلي تحياتي

جوزي

yasmina يقول...

هاااااااااى ازيك
يارب تكونى بخير وفاكرانى

بجد واحشاااانى اوى والمدونة هنا كمان

كلماتك بجد جميلة اوى واحساسها رااائع
ومعبرة جدا بجد

تحياتى ليكى دايما
سلام

عازفة الالحان يقول...

حروفْ انيقَه وأكثثَر

لآهِنتي ي حلوة

دمتي بخير

د.ريان يقول...

كلمات رائعة وجميلة ايناس

ورمضان كريم على الجميع

دمتم بكل خير

قلب ارهقته الاحلام يقول...

فالحياة بدون شخص نحبه باهته تصفر فيها الريح

لا طعم لها ولا لون

فعلا هو بالظبط كده :)(:

تسلم ايديكي يا انوس وحشتينييييي اوي
كل سنة اونتي بألف خيررر

blue-wave يقول...

بوست جميل فعلا

zay maTigy يقول...

بس تعرفى مش من السهل خالص انك تلاقى الشخص ده

الاحلام يقول...

نعم اختى الغاليه فلابد للانسان ان يكون بجانبه شخص يشعر به يكن قريبا منه يروى له ما فى داخله شخص يكون خازن للاسرار ولابد ان نستريح له ايضا
تحياتى لكى بالسعاده والسرور افتقد كلماتك وتعليقاتك فى الفتره الماضيه وسعيد بوجودى هنا مره اخرى
تحياتى الاحـــــــــــلام

Just Me يقول...

عَـذبُ الـكَـلام

الاحلام يقول...

نفتقدك كثيرا اختى الكريمه ان شاء الله تكونى بكل خير
تحياتى الاحــــــلام

ســـــــهــــــــــر يقول...

بحب اسلوب الفضفضه و السرد البسيط الطله دا
رمضان كريم

ســـــــهــــــــــر يقول...

بحب اسلوب الفضفضه و السرد البسيط الطله دا
رمضان كريم

Carmen يقول...

كل سنة وانت بالف خير يارب وعيدسعيد عليك :)

الموسوعة الحرة يقول...

السلام عليكم...
عيد سعيد مبارك عليكم وعلى الجميع...اعاده الله تعالى عليكم بالخير والبركة والسرور في هذا العام وكل عام...
خالص تقديري ومحبتي...

الــحــــنـــــــــــــــــــين يقول...

كل سنة وانتى طيبه عيد سعيد

أحمد زاهر يقول...

فينك ؟؟!

الاحلام يقول...

اين انتى ايناس نحن نفتقدك كثير اتمنى ان تكونى بخير
تحياتى الاحـــلام

بنت قلبى يقول...

صباح الخير انوسه
دخلا بس اسلم على بنت بلدى

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفك نوسه وحشتينى ووحشتنى كلماتك
تدوينة جميلة وكلمات معبره تنم عن مشاعر رقيقة فياضة وشخصيه رومانسيه هادئة .

كلنا نبحث عن الحب وسنظل نبحث عنه فيمن حولنا مدى الحياة ، ولكن أرى ألا ننتظر الحب من شخص واحد فقط وإلا إن ذهب منه الحب فقد ذهب الحب وإنما نبحث عن الحب فيمن حولنا وليكن من أسرتنا أصدقائنا ....
رزقك الله كل الحب والسعادة وهدى قلبك لما تتمنيه آمين
أدعوك لتدوينتى الجديدة أين كنتى يا حياتى ؟ وأنتظر تعليقك الذى طالما يرفرف له قلبى :)
خالص تحياتى .

ابو المفاصل الواصل يقول...

الله جميل
تحياتى

ميرو انتكة يقول...

انووووووووووووووووووس ليكي وحشة والله اوى اوىى اوى

بوست جمييل ورقيق طبعااا زى كل بوستاتك يا قمرررر وحشتيني اوى


تحياتي

الجوكر يقول...

بغيابهم يدسون الوجع فى وريد الشوق

فعندما يغيبون

يسرقون من ايام عمرنا الفرح

ويهدوننا الألم والوجع

...

الرائعة ايناس

لحرفكِ أجيج مشاعر

وطعم الحلوى

بل اشهى وألذ منها

رغم طوفان الألم الذى يسكنه


لكِ تقديرى

الجوكر يقول...

طالما القلب ينبض

تبقي احتمالات رفرفة الطيور قائمة

لتغرد فوق الأغصان

..

الجميله ايناس

لقلبك وروحك الياسمين

ابوالسعد يقول...

فالحياة بدون شخص نحبه باهته تصفر فيها الريح

لا طعم لها ولا لون

تحياتي وتقديري لحضرتك وشخصك النبيل ذو المشاعر الفياضة بالحب الوردي لكل الكون
واسمحي لي ان اترك شيئ من نثري هنا

ان لم تسعد في الدنيا بحبيب
فالقلب بالحياة مسجـــــــون

صفحات مُلطخّة بحروفي يقول...

وقد يكفي هاتفٌ واحد يدّق
ويكفي سُؤالٌ واحد وهُو : كيف أنتِ ؟
ليقتُل كل لحظاتِ الألم والوجعِ والانتظار وليتبدّد الحُزن المُتسكّع في طُرقاتِ القلب ..

اقصوصه يقول...

مدونة جميله

سعيده بالتعرف عليها

Days and Nights يقول...

الأخت الغالية والعزيزة / إيناس

كل عام وأنتى بألف خير

حبيت أطمئن عليكى

دمتى بكل الود

تامر

جايدا العزيزي يقول...

عام مضى.... بكل ما فيه من اعمال خيرها و شرها .. جعل الله جميع اعمالنا مباركة صالحة .. وأن يغفر الله خطايانا و ذنوبنا..
و عام نستقبله بكلّ الأماني .. و تجديد النيّة فيه بان تكون جميع أعمالنا خالصة لوجه الله .... و العزم على التقرب لله تعالى .. في الصالحات من الاعمال و الافعال

اسمى آيات التهانى و التبريكات الى جميع الاخوة والاخوات ... و الامة الاسلامية و العربية .. بهذه المناسبة العظيمة .. جعلها الله سنة خير و بركة...

و نصر الاسلام و المسلمين ... في شتى بقاع الأرض
كـــــــــــــــــــــــــل عــــــــــام وأنتم بخـــــــــــــير

م/ الحسيني لزومي يقول...

الاخوه الاعزاء
هجرت التدوين بسبب لصوص النت الذين سرقوا الميل الخاص بمدونتي (مواطنون ضد الشعب) والتي اسميتها بعد الثوره مواطنون مع الشعب ذهبت الي عالم الفيس بوك ولكن الحنين الي التدوين جعلني انشأ مدونه جديده ولكنها امتداد للمدونه القديمه التي انشأتها في 2007 لا شك ان عالم الفيس بوك مبهر وسريع لكنه بطعم التيكا واي اما التدوين فهو بطعم السمن البلدي طبيخ بيتي متقن بنفس ست البيت..
رجاء من كل الاصدقاء التوصل معي وشدني من عالم التيكا واي الي المطبخ البيتي .
لينك المدونه السابقه

أبو كريم يقول...

أنوش إزيك عاملة إيه ؟
سامحينى على عدم المتابعه بس يارب تكونى بخير أخر مرة كنتى سيبتى التدوين نهائيا ... الحمد لله اانك رجعتيله من تانى

تحياتى
أبو كريم

شــــــ غ ـــــــب يقول...

راقت لي كلماتك
ومدونه رائعه بروعة قلمك ..
تحياتي لك ..